مدیریت تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی | ۴ | اسلوگان

اسلوگان

 فیلم رقصنده با گرگ داستان یک سرباز آمریکایی است که بر اثر وقایعی به میان سرخ‌پوستان بومی آمریکا راه پیدا کرده و با یک قبیله صلح‌جو سرخپوستی ارتباط برقرار می‌کند.. فیلم سرشار از نکات جالب و دیدنی به همراه جزئیات زندگی این قبیله بومی آمریکای شمالی است. رقصنده با گرگ از زیباترین و آرام‌ترین فیلم‌های حماسی، جنگی است که تاکنون ساخته شده. فیلم در سال ۱۹۹۰ توسط کوین کاستنر بر اساس داستانی از مایکل‌بلیک ساخته و برنده ۷ جایزه اسکار شد.

از جزئیات زندگی سرخ‌پوستی که مایکل‌بلیک به زیبایی آن را روایت می‌کند اشاره به شیوه نامگذاری سرخ‌پوستان است. نام خود فیلم رقصنده با گرگ (Dances with Wolves)  نمونه‌ای بارز از این شیوه نامگذاری است. ترکیب و استفاده چند صفت به جای یک اسم تک‌کلمه‌ای مثل: رقصنده با گرگ، زن رو به آسمان، اسب خسته، ایستاده با مشت و.. برای صدا زدن یک نفر بیانگر ویژگی شخصیتی، رفتاری یا یک اتفاق مهم  است در مورد آن شخص است. به همین دلیل معتقدم بومیان آمریکای شمالی در دریف اولین و بهترین استفاده‌کننده از اسلوگان هستند.

اسلوگان (Slogan) چیست و چه کاربردی دارد؟

اسلوگان یک عبارت کوتاه است که در اغلب اوقات موارد به همراه نام برند به کار می‌رود. از نمونه‌هایی که زیاد شنیده شده می‌توان به: هیچکس تنها نیست برای همراه اول، طعم خوش لحظه‌ها برای چی‌توز، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین دیجیکالا، برنامه‌های اندرویدی برای ایرانیان کافه بازار  و متفاوت فکر کنید شرکت اپل اشاره کرد. اسلوگان در انگلیسی به معنای شعار یا تکه کلام است و گفته می‌شود که بر گرفته از واژه (Slugh-gharim) به معنای شعار جنگی یا همان رجزخوانی است. متعقدم “شعار تبلیغاتی” ترجمه دقیق و مناسب فارسی برای واژه اسلوگان (Slogan) نبوده و  همچنین نوشتار فارسی کلمات لاتین نیز کار جالبی نیست. با این حال در ادامه این مطلب از واژه ترکیبی و نزدیک “شعار تبلیغاتی کسب‌وکار” به جای اسلوگان (Slogan)  استفاده خواهیم کرد. این مطلب درمورد انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب برای یک کسب‌وکار اینترنتی است.

آیا اسلوگان یا شعار تبلیغاتی یک نیاز ضروری است؟

داشتن  شعار تبلیغاتی مناسب، یک نیاز است که ضرورت آن را بازار رقابتی اینترنت و کاربرانی تعیین می‌کنند که اگر در کمتر از ۵ثانیه از ماهیت و فواید یک کسب‌وکار سر درنیاورند آن سایت یا برنامه را ترک خواهند کرد. بر خلاف کسب‌وکارهای غیرمجازی، شعارهای تبلیغاتی در اینترنت بارسنگین‌تری به دوش می‌کشد. حجم بالای اطلاعات در حال تبادل و پیشنهادهای متعدد باعث فقر توجه در کاربران می‌شود. شعارهای تبلیغاتی – برای کسب‌وکارهای آنلاین – یک راهکار مناسب، دائم و ارزان‌قیمت جهت جلوگیری از پس‌زدگی کاربر و همچنین جلب و حفظ توجه است. در کنار نام یا نشان‌تجاری سایت یا برنامه خودتان از یک شعار کوتاه و ساده با مشخصاتی که در ادامه بیان می‌کنیم استفاده کنید. این یک ضرورت است.

انواع شعارهای تبلیغاتی یا اسلوگان

شعارهای تبلیغاتی در دو دسته تعریف می‌شوند، دسته اول مختص برند یا سازمان است و به عنوان شعار دائمی در نظر گرفته می‌شود دسته دوم اختصاص به کالا یا  خدمات دارد. شرکت‌های اتومبیل‌سازی یا سخت‌افزاری برای هر محصول خود یک شعار در نظر می‌گیرند این شیوه در بین کسب‌وکارهای آنلاین کمتر دیده می‌شود و اینترنتی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند یک شعار تبلیغاتی کلی و دائم برای برند خود داشته باشند. انتخاب نام در اینترنت به سادگی آنچه تصور می‌شود نیست. شعارهای تبلیغاتی نیز همین ویژگی را دارند. انتخاب یک شعار مناسب و ماندگار زمان‌بر و شاید مشکل باشد. روش‌های زیر به شما کمک می‌کند بتوانید سریع‌تر به شعار تبلیغاتی دلخواه برسید. ممکن است برخی از مثال‌های ذکر شده، از فضایی غیر از کسب‌وکارهای اینترنتی باشد که تنها برای درک ساده‌تر موضوع است.

شعار تبلیغاتی یا عنوان

در طراحی وب عنوانی برای سایت و عنوانی هم برای صفحه (Title Page) وجود دارد که تاثیر قابل توجهی در سئو دارد. شعار تبلیغاتی با عنوان سایت یا آنچه در نوار بالای مرورگر به نمایش درمی‌آید متفاوت است، اگرچه در مواردی می‌تواند یکسان باشد. عناوین معمولا برگرفته از کلمات کلیدی هستند که حالت شعارگونه نداشته و الزامی هم نیست که تلاش کنیم در ذهن کاربر ماندگار شود. پس اگر شعار تبلیغاتی که انتخاب می‌کنید، کمتر حاوی کلیدواژهای مورد استفاده موتورهای جستجو است، از آن در عنوان اصلی سایت استفاده نکنید.

یک شعار تبلیغاتی کوتاه و گویا

اولین اصل درانتخاب شعارتبلیغاتی تعداد واژه‌هاست. اکثر شعارهای تبلیغاتی خوب دنیا بین ۲ الی ۵ کلمه هستند . شعار تبلیغاتیِ بیشتر از ۵کلمه مناسب نیست چون بیشتر شبیه یک شرح است تا شعار. نوع زبان (فارسی یا لاتین) در این مورد تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اوج زیبایی در شعارهای تبلیغاتی

طرحان معتقدند سادگی اوج زیبایی است. هیچ دلیلی وجود ندارد که سادگی را فدای چیزی کنیم. از ساده‌ترین کلمات استفاده کنید. “متفاوت فکر کنید” یا “بانک خوب سرمایه است” از نمونه‌های ساده و زیبا هستند.

شعارهای تبلیغاتی صریح و راحت

شعار تبلیغاتی دیجیکالا “بررسی، انتخاب و خرید آنلاین” یکی از گویاترین و صریح‌ترین شعارهای تبلیغاتی بین کسب‌وکارهای اینترنتی می‌باشد که دقیق، ساده و گویا انتخاب شده است. این شعار به خوبی چشم انداز فعالیت کسب‌وکار را برای کاربرانی که سالهاست مشتری خدمات آن هستند یا اولین بار است به آن رجوع می‌کنند نشان می‌دهد.

دوری از ابهام در طراحی اسلوگان و شعار تبلیغاتی

برخی از شعارهای تبلیغاتی انگار از سر اجبار و صرفا جهت خالی نبودن عریضه انتخاب می‌شوند. مثلا “بانک رفاه بانک همه” ساده اما ضعفیت و سطحی و پر از ابهام است. منظور از همه چه کسانی هستند؟ طبیعی است که همه نمی‌توانند مشتری یک بانک باشند و خود واژه “همه” پر از ابهام است. از چنین کلمات کلی و مبهم استفاده نکنید.

اعتماد خلاقانه

اعتمادسازی را از همان زمان نامگذاری و انتخاب شعار تبلیغاتی شروع کنید. “دوست خوب خوش سلیقه من” شعار فروشگاه اینترنتی لباس و پوشاک  مدیسه است.  احساس خوبی به همراه اعتماد دراین شعار تبلیغاتی وجود دارد که نمونه دیگر آن در شعار شرکت تولید کولرهای اوجنرال وجود دارد: “هوای شما را داریم” یا شعار بانک سنیا “روی ما حساب کنید” یا شعار “به ما دلگرم باشید” شرکت ایران رادیاتور.

دستور و سوال

برخی از شعارهای معروف تبلیغاتی دنیا برگرفته از فضای اقتصادی امریکا در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. مثل “متفاوت فکر کن” اپل یا “اختراع کن” شرکت اچ‌پی. این شعارها مناسب امروز نیست – که شرح دلایل آن خارج از حوصله این مقاله است – در طراحی و انتخاب شعار تبلیغاتی از مشتری سوال نپرسید و ترجیجا از جملات امری استفاده نکنید مثل: راز موفقیت چیست؟ چرا افسردگی؟ خوب باشید و..

آرزوهای دور

آرزوهای دور و دراز خودتان را تبدیل به شعار تبلیغاتی نکنید. شعار تبلیغاتی شما چکیده‌ای از چشم‌انداز شماست. خوب است که بلندپرواز باشید اما این را نباید شعار بدهید. مثلا این شعار را شنیده‌اید: “همیالیا بر قله زیبائیها” الان شما بگویید قله زیباییها کجاست!؟ این ابهام به همراه آرزوهای بلندپروازانه خوب نیست.

آهنگ و ریتم

هیچ الزامی نیست که شعار تبلیغاتی دارای قافیه، شعرگونه، آهنگین یا ریتمیک باشد. گاهی کنار هم گذاشتن اجباری کلمات صرفا به این دلیل، نتیجه ضعیف به همراه دارد. مثلا:”یک دو سه پارسه” یا “صنام فراتر ازیک نام” . معمولا چنین ترکیب‌های اجباری، ضعف مفهومی شدیدی را به همراه دارد.

جمع‌بندی مطلب

نداشتن شعار تبلیغاتی بهتر از یک شعار تبلیغاتی ضعیف، فی‌البداهه و سطحی است. شعار تبلیغاتی مسیر برندسازی، ماندگاری و تعهد شما را مشخص و تسهیل می‌کند. نیازی نیست که شعار شما همه معیارهای گفته شده یا گفته نشده در این مطلب را داشته باشد. انتخاب شعار و همین‌طور اسم مناسب سخت و زمان‌بر است. عجله نکنید، از سایرین کمک بگیرید و متمرکز به چشم‌انداز خودتان باشد. بهتر است شعاری انتخاب کنید که ناچار نباشید در کوتاه مدت آن را تغییر دهید.

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی | ۴ | اسلوگان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *