Kickstarter ، سامانه جمع‌ سپاری هنرمندان

جمع سپاری

شاید بعد از وب‌سایت معروف Indiegogo بتوان Kickstarter را بزرگ‌ترین انجمن افراد آزاد و مستقلی دانست که از طریق اینترنت به حمایت‌های داوطلبانه و جمع سپاری (crowdfunding) می‌پردازد. Kickstarter از ابتدای فعالیت خود یعنی از سال ۲۰۰۹ تاکنون حدود یک ونیم میلیارد دلار برای بیش از هشتاد هزار پروژه حمایت مالی جمع‌آوری کرده است.روش کار Kickstarter و جذب حمایت برای پروژه‌ها همانند سایر سایت‌های جمع‌سپاری و حمایت‌های داوطلبانه گروهی‌ است. پس از ثبت‌نام در کیک‌استارتر یک کمپین برای پروژه خود ایجاد کرده، آن را دریکی از ۱۵ گروه موجود در سایت ثبت کنید، در کمپین ایجادشده در مورد مسئله‌ای که قرار است حل کنید و مقدار نیاز مالی خود به مخاطبان اطلاعات دهید.

یکی از بهترین روش‌های ایجاد کمپین دریافت حمایت در این سایت یا سایت‌های مشابه، ساخت یک ویدئو از پروژه‌ای است که تصمیم به اجرای آن دارید. اکثر پروژه‌های به اشتراک گذاشته‌شده در کیک‌استارتر با موضوعات هنر و فناوری اطلاعات است، مانند طراحی‌‌معماری، بازی‌سازی، فیلم، موزیک، پویانمایی و..

Kickstarter یکی از پیشگامان جذب حمایت مالی برای ساخت بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزاری است. تاکنون بیش از یک‌صد بازی موفق با حمایت کیک‌استارتر ساخته‌شده است. مثل: Torment، Do Move Say، Amplitude HD است. سیاست کیک‌استارتر در قبال تأمین منابع مالی در حال حاضر همه پول یا هیچ است، به نقل از خود سایت اگرچه این روش شاید کمی عجیب به نظر برسد اما آمار ۴۴ درصدی موفقیت تأمین منابع مالی توسط این سایت بسیار قابل‌توجه است. رویکرد کیک‌استارتر در مورد پروژه‌هایی که در زمان مقررشده به حدنصاب لازم مالی نمی‌رسند عودت پول به پرداخت‌کنندگان یا هدایت آن به سمت سایر پروژه‌هاست.

جمع سپاری

جمع‌سپاری (crowdfunding) امروزه به‌عنوان یک روش کاملاً شناخته‌شده برای تأمین هزینه، استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فناوری، هنر و .. به‌حساب می‌آید نکته جالب کیک‌استارتر اشاره به تاریخ جمع‌سپاری در حوزه هنر است، افرادی مانند موتزارت، بتهوون، ویتمن، مارک‌تواین اولین هنرمندانی بودند که از روش جمع‌سپاری برای تأمین منابع مالی آثارشان به‌جای فروش مستقیم استفاده کردند. کیک‌استارتر در حال حاضر منطقه گرین‌پوینت بروکلین واقع در نیویورک مستقر است، شرکتی که بیش از یکصدنفر پرسنل رسمی و آزاد دارد، درآمد کیک‌استارتر از طریق دریافت مبلغ ۵درصد از منابع تأمین‌شده برای پروژه‌هایی است که به حدنصاب لازم در زمان تعیین‌شده می‌رسند.

آدرس سایت کیک‌استارتر: www.kickstarter.com

 

21 دیدگاه دربارهٔ «Kickstarter ، سامانه جمع‌ سپاری هنرمندان»

    1. سلام خانم شیدا
      برای استفاده از این سرویس حداقل باید یک حساب بانکی معتبر در خارج از کشور داشته باشید، البته یک حساب بانکی به تنهایی برای موفقیت یک کمپین کافی نیست
      می توانید از نشانی زیر نمونه موفق ایرانی جمع سپاری یعنی دونیت را استفاده کنید
      http://www.netstart.ir/2nate

  1. با سلام و تشکر بابت پاسخ ها قبلی .
    در رابطه با ثبت نام چه مواردی باید دقت کنیم مثل استفاده یا عدم استفاده از پراکسی , یا محل و کشور خود که ممکن است پشتیبانی نشود.
    و کلا چه چیزهایی تاثیر بیشتر در کمک حامیان می شود .

    1. سلام محمد
      در خصوص دریافت کمک از سایت های جمع سپاری خارجی برای ثبت نام و دریافت ، مهمترین مورد داشتن یک حساب بانکی بین المللی است، زیرا حساب های مالی بانک های داخلی را پشتیبانی نمی کنند. در مورد سایر موارد بهتر است کمی روش معرفی و سطح ارائه پروژه های مشابه را مطالعه کنید. بعدا کمپین خود را ایجاد کنید.

      موفق باشید.

  2. سلام اقای لطفی مثل اینکه ما حالا حالا ها اینجا کار داریم
    من تو سایت kickstarter در بخش Creator Questions به این متن برخودم !!
    Who can use Kickstarter?
    Project creation is currently available to individuals in the US, UK, Canada, Australia, New Zealand, the Netherlands, Denmark, Ireland, Norway, Sweden, Germany, France, Spain, Italy, Austria, Belgium, Switzerland, and Luxembourg who meet the requirements below…
    ۱ – با دیدن این متن به نظر شما بهترین راه باز کردن حساب چه راهی چون من اقامت دایم و یا سیتیزن این کشور ها رو که ندارم ؟
    ۲- من اگر با پاسپروت خودم از طریقی واسطه هایی که این کار را انجام میدهند حساب اروپا یا امریکا هم داشته باشم با دسترسی به نوع اقامت می فهمند که شهروند نیستم و ان وقت چه باید کرد ؟

    1. سلام محمد
      طبعتا اگر مشکل اقامت و شهروندی هم نباشد شما باید حتما یک حساب بانکی مورد تایید سایت را داشته باشید اگر مورد نظر شما برای جلب حمایت یک ایده فارسی و ایرانی از نمونه های ایرانی استفاده کنید یا در اگر ایده شما جهانی است حتما باید مسائل مربوط به اقامت، تایید هویت و حساب بانکی را رفع کنید.
      http://www.netstart.ir/category/crowdfunding

  3. سلام.
    خوب هستین؟
    اگر ما مشکل حساب بانکی رو بتونیم با حساب ویزا یا مسترکارت حل کنیم میتونیم با یه آدرس فیک توی این سایت پروژه رو ثبت کنیم؟
    البته پروژه من چون فروش کالا هست باید ارسال کالا هم داشته باشم!
    مشکل نداره بعد با آدرس ایران کالا ها به دستشون برسه؟
    البته اگر میخواین سایتای مشابه ایرانی مثل دونیت رو معرفی کنید من خودم آشنایی دارم و مشکلم با سایتای ایرانی اینه که تعداد کاربراشون کمه و به همین دلیل سرمایه اکثر پروژه ها به اون مقداری که لازم هست نمیرسه!

    1. به نظرم اگر که کارتون در سطح بین المللی است، یعنی بازار هدف شما خارج از ایران و پشتیبانی از زبان های غیر فارسی در آن لحاظ شده میتونید روی این سایت حساب کنید. آدرس فیک هم فکر نمیکنم موردی داشته باشد اما به احتمال خیلی زیاد برای واریز مبلغ نیاز به تایید هویت یعنی تطابق مشخصات با اطلاعات بانکی با اطلاعات ثبت شده هست.

      1. بازار هدفمون بازار خارج از ایرانه ولی کالا هست!
        باید پست بشه!
        مشکلی نداره از ایران پست بشه؟
        خب اکانتو به اسم کسی باز میکنم که حساب به اسمش هست!
        ببینید دقیق تر من دوستم مقیم سوئد هست! به اسم اون و حساب اون باز میکنم. ولی چون میخوام واحد پولیم توی کیک استارتر دلار باشه میخوام آدرس آمریکا باشه!
        و پستم از ایران!
        میشه؟

  4. با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا میشه همزمان تو چند تا سایت جمع سپاری ایده رو ثبت کرد از همه شون با هم کمک گرفت؟

  5. البته فقط مختص هنرمندان نیست
    کلی کتگوری داره و کلی هم پروژه
    نمونه ایرانیش هم نمیدونم دیده باشید یا نه؟ نیک استارتر هست
    کلاً کراودفاندینگ های قوی زیر ۵ تا هستن توی ایران که دارن خوب کار می کنن
    بهرحال پلتفرم های خوبی هم هستن
    ایشالا همه موفق باشن

  6. سلام
    با تشکر از مدیر سایت
    خاستم ببینم برای ما که ایران هستیم اگر فیلم طرح را بدهیم یکی از دوستان در آمریکا ثبت نام کنند. و وجه را در آخر به ما برگردانند. آیا مشکلی ممکن است پیش بیاید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *