کلاهبرداری اینترنتی به بهانه درآمدزایی

کلاهبرداری با عنوان کسب درآمد از اینترنت

اگر یک اقتصاددان، روانشناس یا هر محقق دیگر در کتاب خود قاطع و دقیق به‌شما بگوید چه کاری برای موفقیت انجام دهید هدف اصلی او کمک به شما نیست، می‌خواهد کتاب خودش را بفروشد. درآمدزایی، کسب و کار و مسائلِ چندبعدی از این دست، دارای لایه‌های متعددی است که پیچیدن یک نسخه واحدِ نتیجه‌‌‌بخش از آن برای همه امکان‌پذیر نیست. کسب‌وکار و درآمدزایی قابل فرمول‌بندی کردن نیست که دستورالعمل آن را از جایی بردارید و شروع به پول درآوردن کنید.

اینترنت با همه رسانه‌ها و بسترهای متصل به آن – مثل وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها، رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها – یک بازار رقابتی بزرگ است. صرف این که وارد یک بازار شوید، گشت و گذار کنید و تابلو مغازه‌ها را بخوانید تاجرپیشه نمی‌‌شوید. درآمدزایی از اینترنت مستلزم داشتن مهارت و تجربه عرضه کردن آن مهارت است. ساختن کسب و کار از آن هم پیچیده‌تر است چرا که علاوه بر مهارت و تجربه، سرمایه و توانایی مدیریت سرمایه هم نیاز دارد.

هر کسی به شما وعده سریع پولدار شدن آسان یا درآمدزایی در کوتاه‌مدت داد، اطمینان داشته باشید تلاش می‌کند از طریق شما خودش را صاحب درآمد و ثروتمند کند. هدف او کمک به شما نیست.

کسانی که فریب وعده‌های رسیدن به درآمد آسان، سریع و کوتاه‌مدت در اینترنت را می‌خورند در دو چیز مشترک‌ هستند: اول «ناآگاهی» و دوم عدم پذیرش همان «ناآگاهی» که معمولا پس از شکست یا عدم حصول نتیجه دیگران را مقصر می‌دانند. ناآگاهی وقتی با مشکلات مالی، بیکاری، طمع و تحصیلات بدون مهارت ترکیب ‌شد، موجب اعتماد سریع و در نتیجه رونق گرفتن انواع بسترهای سودجویی و فریب می‌شود. در این میان  متاسفانه کسانی که واقعا هدف و پشتکار کافی دارند ممکن است به درآمدزایی از اینترنت بی‌اعتماد شوند.

این مطلب به‌صورت خلاصه و کلی به شیوه‌ها و سر نخ‌های متداولی که سودجویان به‌واسطه آن اقدام به فریب کاربران به بهانه کسب درآمد از اینترنت می‌کنند اشاره دارد. این نوشته را می‌توان ادامه «درآمدزایی از اینترنت سراب یا واقعیت» دانست که همچنان پس از مدتها مورد توجه کاربران است. تاکید می‌کنیم که کسب درآمد پایدار و قابل توجه از اینترنت سراب و غیرواقعی نیست و افراد زیادی از اینترنت درآمد قانونی، پایدار و قابل اتکاء دارند. اولین گام در این مسیر شناخت روش‌های فریب و کلاهبرداری است تا بتوانید از ایده، سرمایه، انگیزه و انرژی خودتان محافظت کنید.

نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند کلاهبرداران کسب و کار را بشناسید

شناختن یک بستر کلاهبرداری در اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی با توجه به این نشانه‌ها سخت و پیچیده نیست، کافیست سر‌نخ‌های آنها را بشناسید. درآمدزایی و ساختن کسب‌وکار فرایندی کاملا «تجربه‌محور» است که نقش «یادگیری» در آن به مراتب پررنگ‌تر از «آموزش» است. یادگیری کاملا متناسب با شرایط شخص، از منابع متعدد و متفاوت، در طول مدت‌زمان معینی انجام می‌شود. درست مثل آموختن زبان خارجی که تنها از یک کتاب، یک معلم و یک شیوه خاص امکان‌پذیر نیست.

توجه داشته باشید که برای شروع و آموختن درآمدزایی از اینترنت نیازی به پرداخت هزینه‌ مستقیم، شرکت و یا خرید دوره و آموزش‌های خاص ندارید. کافیست منابع معتبر را شناسایی و یادگیری را آغاز کنید. تقریبا اکثر آنها رایگان هستند. یادگیری درآمدزایی و راه‌اندای کسب و کار اینترنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها و تجربه‌ها که بر اساس نیاز، توانایی و منابع هر شخص متناسب با شرایط زندگی او در کنار هم می‌نشیند.

تا زمانی که منتظر یک بسته معجزه‌گر، یک استاد موفقیت، یک راه کوتاه‌مدت، یک رویداد خارق‌العاده یا یک سایت پول‌ساز هستید به سردگردانی و هدر دادن منابع خودتان ادامه خواهید داد. به نشانه‌های زیر دقت کنید. این نشانه‌ها تله‌های فریب و سوء استفاده هستند حتی اگر توسط افراد معتبر و سازمان‌هایی شناخته شده بیان شده باشد. گاهی بهترین‌ها هم ممکن است بدون سوء نیت مسیر ما را دورتر کنند.

بسیاری از والدین، اساتید، معلمان و مدرسان حتی پس از گذشت سالها نمی‌پذیرند که روش و اصولشان اشتباه بوده و حتی اگر هم بپذیرند جبران از دست رفتن بهترین دوران زندگی جویندگان موفقیت نیست. مشاوره و آموزش نادرست ممکن است توسط باسوادترین و نزدیک‌ترین افراد داده شود. اساس بسیاری از شبکه‌های هرمی در فریب و سودجویی افراد، توسل به همین اعتماد‌های از پیش‌ساخته است. پس صرف این که آموزش از طریق منبع یا شخص قابل اعتمادی ارائه می‌شود دلیل بر درست بودن آن نیست. حتی یک آموزش جواب پس‌داده هم ممکن است در شرایط و اجرای شخص دیگر نتیجه متفاوتی داشته باشد.

تاکید بر عدد، زمان و یا شاخص‌های قطعی برای درآمدزایی از اینترنت

یکی از شاخص‌های مهم آموزش‌های غیراصولی و اغواکننده تاکید بر مبلغ و زمان قطعی و دقیق است. مثلا شما با روزی دوساعت کار در ماه به راحتی ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهید داشت. یا مثلا این شیوه در عرض ۱۲ ماه از شما یک میلیونر خواهد ساخت. هرجا هر شخصی در آموزش‌های درآمدزایی خود به زمان و عدد مشخص و دقیقی اشاره کرد اطمینان داشته باشید فروختن این وعد‌های بی‌اساس، تمام کسب‌وکار اوست.

هیچ روش و هیچ اصولی در اینترنت وجود ندارد که بتوان به‌واسطه آن به‌طور دقیق زمان و مقدار پول درآوردن شخص دیگری  را پیش‌گویی کرد که اطلاعاتی در مورد میزان مهارت و منابع آموزش‌ پذیر در دسترس نیست. اینها نسل جدید فال‌گیرها و پیشگو‌های تحصیلکرده‌ای هستند که راحت‌ترین راه را برای کسب درآمد خود انتخاب کرده‌اند.

از دیگر ترفندهای این افراد تاکید بر زمان خیلی کوتاه برای انجام کار است. مثلا با روزی یک‌ساعت، دوساعت و حتی ۳۰ دقیقه با موبایل یا تبلت وعده ساختن کسب و کار  و درآمدزایی به دیگران می‌دهند. برای رسیدن به درآمدزایی در زمان کوتاه حداقل باید ۱۰سال، طولانی مدت یک حوزه کاری را تجربه کرده باشید. حتی اگر کسی را با این مشخصات معرفی کردند هرگز سالها تجربه او را با میزان کار انجام شده در یک بازه مشخص قیاس نکنید.

 

استناد به تصاویر و اسامی کارآفرینان، تصاویر واریز بانکی و نمایش زندگی لوکس

هر زمان آگهی با تصاویر خودروها، خانه‌های لوکس، ویلاهای فانتزی، مانکن‌های زیبا و خوش‌تیپ بعلاوه جملاتی از بیل‌گیتس، استیوجابز یا هر کارآفرین دیگری مشاهده کردید اطمینان داشته باشید در یک قدمی مال باختن هستید. بدتر از آن تصاویر واریزی‌های بانکی است که افراد بیشتری را مجاب به خریدن این محصولات و خدمات اغوا کننده می‌کند. کدام موسسه آموزشی، دانشگاه رسمی، برند معتبر، کارآفرین مدرس و پژوهشگر برتر دنیا را می‌شناسید که برای جلب اعتماد و فروش خدمات خود از حساب بانکی، اتومبیل یا منزل مسکونی‌اش تصویر تهیه کند؟ دامنه این تبلیغات عوام‌فریبانه به قدری در حال گسترده شدن است که متاسفانه برخی از افراد و شرکت‌های معتبر نیز تصور می‌کنند برای نباختن کورس تبلیغات باید از این روش‌ها استفاده کنند. اکثر این مستندات جعلی و ساختگی است با این حال به‌رغم واقعی بودن یک یا دو مورد،  تأیید روشنی از روش و نتیجه بخش‌ بودن آن به‌عنوان یک الگوی ثابت نیست.

تاکید بر یک شیوه یا رویکرد خاص درآمدزایی با بزرگ‌نمایی و اغراق

معرفی شیوه‌های درآمدزایی با عناوین کلی و اغوا کننده‌ای مانند: همکاری در فروش، راه‌اندازی سایت‌ آگهی، فروش فایل، کار در منزل یا کار بدون سرمایه به شدت در حال ترویج است در صورتی که مبلغین این شیوه‌ها هیچ یک نه از حجم این بازارها اطلاع دقیق دارند و نه خوشان درآمد پایدار و طولانی مدت را در این روشها تجربه کرده‌اند. هیچ یک از این موارد فرصت‌های کشف نشده و راز نهفته پول ساختن نیستند. به مثال زیر توجه کنید:

تقریبا اکثر پلتفرم‌های بزرگ سیستم همکاری در فروش Marketing Affiliate دارند و این موضوع جدیدی نیست. استفاده کردن از «سامانه همکاری در فروش دیجی‌‌کالا» اینقدر که واعظان کسب و کار در ایران برای آن تبلیغ کرده و آموزش تولید می‌کنند پیچیده و سخت نیست و ترویج آن موجب درآمد پایدار قابل توجهی که بتوانید در کوتاه مدت به آن تکیه کنید نخواهد شد. تاکید و تبلیغ زیاد این شیوه‌ها بیشتر برای فروش محصولات خودشان است نه پولدار کردن شما.

شما اگر به سوپرمارکت یا میوه‌فروش سرکوچه خودتان هم مشتری معرفی کنید، درصدی سود یا پاداش دریافت خواهید کرد اما این سود و پاداش آنقدر نیست که به‌عنوان منبع درآمد پایدار قابل اتکاء تبدیل شود، مگر این‌که یک ویزیتور حرفه‌ای باشید و صرف‌نظر از این که هزینه‌های این شیوه درآمدزایی را نیز باید در نظر گرفت. درآمدزایی از طریق این سامانه‌ها قبل از این‌که به اسم و رسم آن وابسته باشد به توانایی و مهارت در شناخت زیرساخت‌های وب و دیجیتال مارکتینگ متکی است و این مهارت ارزشمند در کوتاه مدت بدست نمی‌آید.

استناد به رضایت سرشار نوآموزانی که هنوز کسب‌وکار را تجربه نکرده‌اند

نوآموزِ دوره کسب و کار تنها چند ساعت بعد از خرید بسته یا شرکت در دوره آموزشی با منتشر کردن مطلب یا ویدئویی با احساس رضایت و اطمینان کامل از نتیجه‌بخش بودن دوره خود صحبت می‌کند. کسب‌وکار خوردن همبرگر نیست که بلافاصله بتوان نتیجه آن را اعلام و به دیگران هم توصیه کرد. ویدئوهای حاکی از تعریف و تمجید مشتریانی که فقط در دوره شرکت کردند یکی از مهمترین مواردی است که نشان می‌دهد مطالب ارائه شده به اندازه‌ای عمق نداشت است که واقعیت‌های تجارت الکترونیک را بیان کند.

حتی آگهی‌های موسسات آموزش کنکور که نفرات اول کنکور را با تطمیع مجاب می‌کنند، بگویند از کتاب‌ها و خدمات موسسه آنها استفاده کرده‌اند دیگر بین مردم اعتبار ندارد و کاملا دم خروس دروغ‌گویی آنها پیداست. وب‌سایت و یا موسسه‌ای که خدمات آموزش کسب‌وکار به دیگران ارائه می‌کند باید برای موثر بودن آموزش‌های خود نمونه‌هایی از کسب‌وکار شناخته شده در حال فعالیت معرفی کند. شما لیست ۵۰ یا ۱۰۰ وب‌سایت برتر و موفق ایران را فهرست کنید و بررسی کنید ببیند کدام یک از بنیانگذار این ۱۰۰ کسب‌وکار موفق در دوره‌های آموزشی شرکت کرده یا از این محصولات استفاده کرده‌اند؟

توجه به سوابق مدرسین و فروشنده‌های روش‌های درآمدزایی

از هرکدام از مدرسین کسب‌وکار و درآمد سریع از اینترنت بپرسید که چندسال است وارد کسب‌وکار شده‌اید، به احتمال خیلی زیاد می‌گوید از همان دبستان یا شاید پیش از دبستان! همه از همان روزهای آغازین نوجوانی کار با کامپیوتر را شروع کرده و الان بالای دو دهه تجربه اندوخته قابل انتقال دارد. اما وقتی نتیجه این همه سال تحقیق و پژوهش را در قالب کسب‌وکار واقعی جویا شوید در بهترین حالت به چند سایت غیرفعال یا خنثی خواهید رسید. هیچ مشاور و مربی که در کسب و کار دستاورد و نتیجه ارزشمندی داشته باشد نیازی ندارد که برای تایید محصول یا خدمات خود نمایشی کاذب ار رضایت دیگران با تبلیغات گسترده در سایت‌های زرد ارائه کند. این تناقض‌ها دلیل واضح و روشنی بر سودجویی یک‌طرفه است.

شیوه‌های جدید بازاریاب‌هرمی و عضوگیری به بهانه کسب‌وکار

می‌گویند اول برای درآمدزایی باید مشتری شوید و خرید کنید و دوم دیگران را مجاب به خرید یا عضویت کنید! این جلمه را از هرکسی هر جایی و بابت هر محصول یا خدمتی شنیدید سریع و در جهت مخالف حرکت کنید. این شیوه کهنه بازاریاب‌های هرمی اکنون با توسعه اینترنت قربانیان زیادی می‌گیرد. الزام به مشتری شدن قبل از فروشنده بودن تنها به درآمدزایی کسی کمک می‌کند که تلاش می‌کند هر قربانی را طعمه قربانی بعدی کند.

بازاریای هرمی با بازاربی شکبه‌ای تفاوت دارد اما قاطعانه می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ شبکه رسمی سالمی برای بازاریابی شبکه‌ای در ایران وجود ندارد.  تمام بازاریاب‌های شبکه‌ای عمده درآمد خود از طریق جلب نزدیکان و آشنایان خودشان کسب می‌کنند. گاهی نبوغ‌های خاص این افراد باعث می‌شود ترکیب آشفته‌ای از بازاریابی هرمی و همکاری در فروش را به شکلی به دیگران ارائه کنند که پوشش‌دهنده وعده‌های کاذبی باشد که نفر قبلی به خودشان گفته است.

درآمدزایی از طریق ارزهای دیجیتال، فارکس و بورس برای سرمایه‌گذاری

بورس، بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال مقوله‌هایی کاملا تخصصی و متفاوت از یکدیگر هستند که در چند وجه مشترک مهم باهم دارند: هیچ یک از این شاخه‌ها در کوتاه مدت و حتی میان‌مدت مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. اگر وقت و انرژی آموزش کاملا متمرکز و تخصصی را ندارید هرگز وارد این حوزه‌ها نشوید و از همه مهمتر این بازارها مناسب ورود دارایی و سرمایه اصلی زندگی نیست. هر موسسه، شخص یا وب‌سایتی هم مدعی شود می‌تواند در کوتاه مدت، قطعی و تضمینی با آموزش‌هایی ساده و ابتدایی شما را تبدیل به بک بورس‌باز یا فعال حوزه‌های ارز دیجیتال کند، قطعا و بدون شک یک کلاهبردار است و هدفی به غیر از فریب شما ندارد. برای شروع تخصص‌های ذکر شده صدها منبع کاملا رایگان وجود دارد. کافیست جستجو و شروع کنید.

درآمدزایی فقط از طریق کلیک، لایک، کامنت یا بازدید از صفحات

با این‌که این شیوه تقریبا قدیمی شده است متاسفانه همچنان قربانی می‌گیرد. در شروع اکثر سامانه‌هایی که با یان شیوه کار می‌کردند خارجی بودند اما این‌روزها نمونه‌های داخلی فعال‌تر هستند. قربانی اول این سامانه‌ها تبلیغ دهنده‌های ناآگاهی هستند که صرفا بابت نمایش تعداد کلیک‌های یک بنر یا صفحه هزینه پرداخته‌اند. متولیان این سایت‌ها کاربران را تشویق می‌کنند ماشین‌وار و بی‌هدف از سایت‌های متعددِ متنوع غیر مرتبط بازدید کرده و یا روی بنرهای مشخصی کلیک کنند. این شیوه اگرچه ممکن است در شروع یا ادامه درآمدی مختصر داشته باشد، نوعی وقت‌کشی و در واقع فریب کاربران جویای کار با هدف درآمدزایی از اینترنت است.

کلیک و درآمدهای کلیکی که معمولا با دو شیوه PTC (Paid to Click) و شیوه PPC (Paid Per Click) انجام می‌شود که یک روش شناخته شده مرسوم در تبلیغات آنلاین است. در این روش تبلیغ دهنده به‌جای پرداخت هزینه ثابتِ زمان‌دار، بر اساس میزان بازدید از تبلیغات هزینه پرداخت می‌کند. این ک روش اصولی و پذیرفته شده در تبلیغات دیجیتال است اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که فروشنده‌های تبلیغات پس از فروختن یک تبلیغ  به مشتری (اعم از یک بنر، صفحه فرود یا هر مورد نمایشی) تلاش می‌کنند خوشان کاربرانی را برای کلیک و نمایش روانه محل تبلیغ  فروخته شده کنند.

با توجه به این که این کاربران مشتری نیستند و به صورت طبیعی هم به صفحه مذکور مراجعه نمی‌کنند، این شیوه عملا سوخت هزینه سفارش دهنده‌ای است که نتیجه تبلیغات خود به جای صندوق فروش در آمارهایی بی‌فایده می‌بیند. در بدترین جای این چرخه معیوب کسانی قرار دارند که ماشین‌وار و بی‌هدف بر روی بنرها و صفحات کلیک می‌کنند به این امید که شاید در آخر ماه عایده‌ای از این بیگاری آنلاین داشته باشند. تمام این روند در رسانه‌های اجتماعی هم وجود دارد با این تفاوت که ربات‌ها و ماشین‌ها در این بخش به اندازه کاربران و حتی بیشتر فعال هستند.

1 دیدگاه دربارهٔ «کلاهبرداری با عنوان کسب درآمد از اینترنت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *