کتاب داستان پردازی با داده‌ها

داستان پردازی با داده‌ها، کتابی برای حرفه‌ای‌ها

معمولا «داستان» به یک روایت جذاب سرگرم کننده گفته می‌شود که دارای شخصیت است. حال اگر «داده» را اینطور که نویسنده کتاب مدنظرش بوده، مجموعه‌ای از اعدد و ارقام پیرامون یک موضوع فرض کنیم، کتاب داستان پردازی با داده‌ها را می‌توان کامل‌ترین و دقیق‌ترین دستورالعملی دانست که به این سوال مهم پاسخ می‌دهد: چگونه می‌توان گروه مشخصی از داده‌ها  که با هزینه و مشقت استخراج شده را در کوتاه‌ترین زمان و بدون ایحاد سردرگمی به مخاطب ارائه کرد؟

 نویسنده کتاب خانم «کول ناسامبر نافلیک  Cole Nussbaumer Knaflic » اولین کسی نیست که در مسیر پراهمیت ارائه‌های آسان و تاثیرگذار قدم گذاشته باشد. علم داده و داده‌کاوی بخش غیرقابل اجتناب از هر کسب‌وکار اینترننتی در هر سطحی و هر نوع فعالیت است. بدون درک درست اعداد و ارقام کسب و کار نمی‌توان تصمیم‌های سرنوشت‌ساز گرفت. خطر کرد و خطرپذیری کسب‌وکار را مدیریت کرد و از همه مهمتر نمی‌توان شرکای تجاری و اجرایی قابل اتکاء داشت.

نمودارهای بد همه‌جا هستند

توانایی کار با یک نرم‌افزار حسابداری کسی را تبدیل به کارشناس مالی نمی‌کند. آموختن یک برنامه ویرایشگر تصویر مثل فتوشاپ هم معادل گرافیست شدن نیست. بر همین اساس صرف این که بتوانیم در یک برنامه نرم‌افزاری مثل پاورپوینت یا اکسل نموداری ایجاد کنیم به این معنی نیست که مخاطب هم با یک نگاه دقیقا درک مورد نظر ما را از داده‌های ارائه شده پیدا کند. فهم داده‌های عددی خام سخت است و ممکن است هر کسی نتواند آنها را بفهمد اما اعداد و ارقامی که در نمودارهای بد نمایش داده می‌شود گمراه کننده است و حتی دقیق‌ترین متخصصان را ممکن است با تصمیم‌های غلط مواجه کند. نمودارهای آماده که منتظر ورود اطلاعات هستند نقطه خلق این نوع گمراهی علمی است. هر نوع داده نقاط عطف و برجسته خاص خود را دارد اگر این نقاط عطف در جای بد یا به شکل بد قرار گیرد می‌تواند بدترین نوع بدفهمی را در ذهن مخاطب ایجاد کند. اصولی که در این کتاب به آنها پرداخته شده پرهیز از ساختن نمودارهای بد و گمراه‌کننده است.

کتاب «داستان پردازی با داده‌ها» برای چه کاری برای شما انجام می‌دهد؟

بعد از ارائه انتظار دارید چه اتفاق بیافتد و چه نتیجه‌ای برای شما رقم بخورد؟ انتظاری که در پایان یک ارائه وجود دارد نقطه شروع کار با این کتاب است. کار این کتاب شکل‌دهی به نوع برداشتی است که در ذهن مخاطب شما ایجاد می‌شود و این برداشت ممکن است با آنچه شما پیش‌بینی کرده‌اید متفاوت باشد. در واقع کتاب داستان‌پردازی با داده‌ها به شما کمک می‌کند اعداد و ارقام مرتبط با کسب وکارتان – که به‌نوعی مهمترین دارایی مدیریتی به‌حساب می‌آید – به شکلی درست ساماندهی، ارائه و نمایش داده شود. نقاط عطف به درستی شناسایی و برجسته شده و داده‌های غیرموثر با جسارت انتخاب و حذف شوند.

حذف عوامل و اطلاعات گیج‌کننده برای کسی که مدت‌ها با آنها سرورکار داشته و انرژی زیادی برای گردآوری این اطلاعات صرف کرده چندان راحت و ساده نیست. برخی از اطلاعات اگرچه ضروری به نظر می‌رسند اما در انتقال پیام تاثیر چندانی ندارند. همچنین نویسنده این کتاب معتقد است که همه اطلاعات پیرامون یک موضوع یه یک اندازه مهم نیستند و پرداختن به جزئیات آنها می‌تواند مسیر انتقال درست پیام را با مشکل مواجه کند.

 

کتابهای کسب و کار

کتاب «داستان پردازی با داده‌ها» برای چه کسی مناسب است؟

داستان‌پردازی با داده‌ها را نمی‌توان یک کتاب عمومی قلمداد کرد، اگرچه ادبیات آن نسبتا برای همه قابل فهم است اما در گروه کتابهای تخصصی کسب‌وکار قرار می‌گیرد. این کتاب برای همه کسانی که حداقل با یکی از مقوله‌های مدیریت کسب‌وکار اعم از  اعداد و ارقام، گردآوری‌، مدیریت، تحلیل یا ارائه داده در ارتباط هستند ضروری به‌نظر می‌رسد. ساختار کتاب به نوعی است که با یک بار مطالعه آن تمام مطالب در ذهن نمی‌نشیند و حتما باید با دقت در عمل پیشنهادات آن را اجرا کرد. این کتاب اگرچه کتاب مرجع نیست اما ارزش نگهداری طولانی‌ مدت را دارد خصوصا که فصل‌هایی از آن برای افراد پرمشغله نیاز بازخوانی‌ در حین اجرا دارد.

نویسنده، مترجم، ناشر

نویسنده کتاب همان‌طور که گفته شد خانم کول ناسامبر نافلیک و مترجم آن نیز خانم احسانه مرادیان است. ترجمه بسیار خوب و روانی دارد و از همه مهم‌تر در طراحی و صفحه‌آرایی آن اطلاعات و نمونه‌های فروان داده‌ها به خوبی فارسی شده است. کتاب اصلی سال ۲۰۱۵ انتشار یافته و ترجمه آن توسط انتشارات آریاناقلم بهار ۱۳۹۹ در ۲۹۶ صفحه و در قطع  وزیری با جلد شومیز چاپ و منتشر شده است. این کتاب هم مثل کتاب‌های اخیر انتشارات آریاناقلم از کیفیت صفحه‌آرایی و چاپ رنگی بسیار خوبی برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *