دیجیتال مارکتینگ

 ۵ معیار مهم در انتخاب بسته دیجیتال مارکتینگ

در کسب‌وکار پیوسته در حال تصمیم‌گیری و انتخاب هستیم، حتی وقتی تصمیمی نمی‌گیریم یا موضوعی برای انتخاب پیش‌رویمان نیست، باز تصمیم گرفته‌ایم روندی را بدون تغییر ادامه داده یا رها کنیم. تجارت، کسب‌وکار و درآمد به‌شدت نتیجه‌گرا است و همه‌چیز در آن با نتیجه خروجی ارزیابی می‌شود. نتیجهِ مطلوب حاصل یک یا چند تصمیم درست است و تصمیم درست در کسب‌وکار از اطلاعات درست حاصل می‌شود و اطلاعات درست از تحقیق، تجربه یا ترکیبی از آنها به‌دست می‌آید.

یکی از مهمترین انتخاب‌ها برای هر کسب‌وکار داشتن چارچوبی برای انجام دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ بخش ثابت و غیرقابل حذف کسب‌وکارهای اینترنتی است که بر اساس ابعاد و اندازه کسب‌وکار، سطوح مختلفی دارد. باید تصمیم بگیرید چگونه و بر اساس چه معیارهایی فعالیت دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.  به‌عنوان بنیانگذار یا مدیر کسب‌وکار اینترنتی اگر اطلاعات، دانش و فرصت کافی برای طراحی یک برنامه اجرایی کارآمد را دارید یا واحدی در سازمان شما این روند را پیوسته برنامه‌ریزی و کنترل  می‌کند، نیازی نیست از دیگران الگوبرداری کرده یا پیشنهادات آنها را در نظر بگیرید اما اگر کسب‌وکار شما خانگی، کوچک و یا در به‌شکل برون‌سپاری اداره می‌شود باید بتوانید تشخیص دهید که کدام برنامه،بسته پیشنهادی یا تعرفه دیجیتال مارکتینگ مناسب کسب‌وکار شماست.  این مطلب نگاهی است به مهمترین معیارهای انتخاب بسته یا شیوه انجام فعالیت دیجیتال مارکتنیگ.

دیجیتال مارکتینگ

معیار اول: مدت زمان انجام فعالیت

بسته‌های پیشنهادی دیجیتال مارکتینگ معمولا در بازه‌های زمانی یک‌ ماهه تدوین و ارائه می‌شوند. این زمان فقط برای اجراست و به این معنی نیست که در این مدت می‌توان به تغییرات مهم و پایداری در صندوق فروش رسید. حداقل زمان برای اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری نتایج یک بسته یا روش، شش‌ماه متوالی است. کمتر از این مدت برای تست و ارزیابی ایده‌های خاص و نوآفرینانه‌ای مناسب است که بازار فعال و شناخته‌شده‌ای برای آنها وجود ندارد.

بسته‌ای که به صورت ماهانه انتخاب می‌کنید باید حداقل بین ۶ الی ۱۲ ماه پیوسته اجرا شود. برای تست ایده‌های کارآفرینی و استارتاپی حداقل زمان ۳ ماه زمان مورد نیاز است. دیجیتال مارکتینگ برای فروش خدمات زمان بیشتری نسبت به کالاهای فیزیکی یا دانلودی نیاز دارد، در مقابل برای فروش کالا و محصولات فیزیکی به بسته‌های بزرگتر و فعالیت گسترده‌تری نیاز است.

معیار دوم: بودجه در نظر گرفته شده

منابع بودجه بازاریابی می‌تواند از محل سرمایه‌گذاری اولیه یا درآمد مستقیم کسب‌وکار تآمین شود. بودجه‌ای را برای مارکتینگ خودتان در نظر بگیرید که بتواند تمام مدت برنامه‌ریزی شده را تحت هر شرایطی پوشش دهد. اگر در حین کار فروش شما افزایش یافت و درآمد بیشتری داشتید هیجان‌زده نشوید و بودجه مارکتینگ را بدون برنامه‌ریزی بلندمدت افزایش ندهید. اگر هم شرایط بازار مدتی خوب نبود نباید مارکتینگ را به این دلیل متوقف کنید. بودجه‌ای را در نظر بگیرید که در صورت راکد شدن موقت بازار، قادر به تأمین آن باشید.

دیجیتال مارکتینگ

معیار سوم:  تاثیر وضعیت و شرایط بازار

انتخاب بسته پیشنهادی در هر شرایطی تحت تاثیر بازار است با این حال میزان این تاثیر نباید خارج از برنامه و چارچوب تعیین شده باشد. گاهی رقبای تازه وارد شده به بازار باعث تحریک فعالان قدیمی‌تر شده و آنها را به سرعت وارد کورس‌های می‌کند. گاهی هم شیوه‌های بازاریابی غیر رسانه‌ای سبب می‌شود که یک کسب‌ؤکار صرفا به‌دلیل این که دیگران فعالیت علنی دیجیتال مارکتنیگ ندارند، برنامه مشخص و روند ثابتی را برای دیجیتال مارکتینگ در نظر نگیرند. همچنین گاهی رکود بازار یا عدم فروش باعث می‌شود بعضب از کسب‌وکارها برنامه مدون و ثابتی برای دیجیتال مارکتینگ در نظر نگرفته و صرفا با فعالیت‌های مقطعی توسعه تجارت خود را دنبال کنند که عملا باعث هدر رفت بودجه آنها خواهدشد.

معیار چهارم: تناسب هزینه، زمان و انتظارات

مثلث زمان، بودجه و انتظارات در هر برنامه مارکتینگ وجود دارد و اگر بین این سه ضلع تناسب معقول وجود نداشته باشد هر نتیجه‌ای موجب نارضایتی در می‌شود. گاهی انتظار کسب‌وکار از یک دوره فعالیت دیجیتال مارکتینگ با بودجه در نظر گرفته شده تناسب ندارد. گاهی زمان برای رسیدن به هدف ترسیم شده کافی نیست. بهتر است  ابتدا انتظارات خودتان را در شفاف روی کاغذ بیاورید و دقیق ارزیابی کنید که آیا این سه وجه مهم (بودجه، زمان و انتظارات) با هم تناسب دارد یا خیر. فراموش نکنید دیجیتال مارکتیگ یک فعالیت از جنس تعهد به وسیله است و حصول نتیجه در این فعالیت صرف‌نظر از انتخاب بسته یا روش اجرای به برنامه‌ریزی شما برمی‌گردد.

معیار پنجم: اولویت پایداری نسبت به پیشرفت

هر کسب‌وکار پس از مدتی  فعالیت به نسبت نوع اجرا و شرایط بازار دارای رتبه، اعتبار و پیشینه‌ای در فضای مجازی خواهد شد، محصولات و خدمات آنها در میان جستجوها دیده شده و نرخ تعامل و تبدیل پیدا خواهد کرد. با توجه به این که ممکن است هر کسب‌وکار  محصولات و خدمات متعددی داشته باشد و دیجیتال مارکتینگ معمولا بخش‌بندی‌ شده، بر اساس الویت در هر مرحله به تعدای از واژه‌های محصول و خدمات متمرکز است، بسیار مهم است که ثبات جایگاههای قبلی قربانی دست‌یابی به افزایش بازدید و رتبه جایگاههای جدید نشود. به‌عبارت دیگر باید بخشی از بودجه شما صرف ثبات اعتبار و جایگاههای قبلی شده و بخشی از آن صرف دستیابی به رتبه‌های جدید یا ورود به رقابت‌های تازه گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *