تعهد به وسیله و تعهد به نتیجه در قراردادهای کاری

مفهوم تعهد به‌وسیله و تعهد به‌نتیجه در دیجیتال مارکتینگ

هر قرارداد و توافقی در حوزه دیجیتال مارکتینگ از نظر ماهیت  مجری را متعهد به نتیجه یا متعهد به وسلیه می‌داند، حتی اگر این عناوین به عینه و صراحتا در قرارداد شما ذکر نشده باشد. به عنوان کارفرما، پیمانکار، مدیر سایت یا مجری لازم است که دقیقا با مفهوم این دو اصطلاح حقوقی آشنایی  داشته باشید چرا که بسیاری از تعارض‌ها و اختلاف‌ها به دلیل عدم شناخت این دو مفهوم ایجاد می‌شود. تعهد به‌سیله و تعهد به نتیجه صرفا مربوط به قراردادهای دیجیتال مارکتینگ نیست، در اکثر قراردادهای کاری این دو مفهوم وجود دارد. در خدمات حوزه بازاریابی اینترنتی، مجری یا متعهد به‌سیله است یا متعهد به نتیجه است یا هردو. روشن بودن این موضوع برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارد.

معنی، مفهوم و تعریف تعهد به وسیله

در تعهد به وسیله مجری متعهد می‌شود تمام اقدامات لازم برای حصول یک نتیجه مشخص را طبق برنامه و اصول انجام دهد، اما در صورتی که متعهد به تعهداتش عمل کند و نتیجه مدنظر حاصل نشود، او مسئول و پاسخگو نیست. برای مثال یک پزشک متعهد است فرایند تشخص، تجویز و رسیدگی به بیمار را به‌درستی و طبق اصول انجام دهد اما تعهد قطعی به درمان ندارد چون فرایند سلامتی در کنترل کامل او نیست. همین مصداق در فعالیت‌های یک وکیل یا مشاور هم وجود دارد. وکیل پرونده را مطالعه و از موکل خود دفاع می‌کند اما نتیجه نهایی رأی دادگاه در کنترل قطعی او نیست و او نسبت به رأی نهایی هم تعهدی ندارد.  این مفهوم تعهد به‌وسیله است.

معنی،مفهوم و تعریف تعهد به نتیجه

در تعهد به نتیجه مجری در قبال انجام کار مشخصی تعهد می‌دهد و ملزم است که حتماً نتیجه مشخصی حاصل شود. در این نوع قرارداد رسیدن به نتیجه کاملا در کنترل مجری است و اگر روند انجام کارها درست و اصولی پیش رفته باشد مجری قادر است در زمان و شرایط مقرر به تعهد خود عمل کند. برای مثال یک پیمانکار ساختمان متعهد است طبق برنامه مالی و زمانیِ از قبل تعین شده، ساختمانی را بسازد، یا توسعه دهنده‌ای متعهد می‌شود طبق برنامه نرم‌افزار یا وب‌سایتی را طراحی کرده و به پیمانکار تحویل دهد. این موارد از نظر حقوقی تعهد به نتیجه هستند یعنی مجری باید در قبال نتیجه نهایی متعهد و پاسخگو باشد، نتیجه نهایی ملاک انجام کار است نه مسیر طی شده.

تعهد به وسیله و تعهد به نتیجه در قراردادهای کاری

خدمات دیجیتال مارکتنیگ و تعهد به نتیجه

برخی از خدمات دیجیتال مارکتینگ از نوع تعهد به نتیجه است، مثل طراحی سایت، تولید محتوا اجرای کمپین و محتوای تبلیغات و یا مدیریت سایت اما برخی دیگر از نوع تعهد به‌سیله هستند که مهمترین آنها خدمات سئو است. بهینه‌سازی نتایج وب‌سایت برای موتورهای جستجو که به اختصار سئو SEO نامیده می‌شود یک تعهد به‌وسیله است چرا که مجری کنترلی بر روند تصمیمات و تغییرات موتورهای جستجو ندارد، بنابراین نوع اجرای او یک تعهد به‌سیله است نه تعهد به نتیجه. وسیله در فرایند انجام کارهای مجری سئو برنامه‌ و گزارش‌هایی است که به کارفرما ارائه می‌شود.

ابهام و تعارض در تعهدات مجری و خواسته‌های پیمانکار

درخواست تعهد به نتیجه برای کارهایی که مجری تسلطی بر پایان آن ندارد (مثل خدمات سئو) نتیجه‌ای به غیر از تعارض، اختلاف و دعوای حقوقی ندارد. حتی در برخی موارد تعهد الزامی به نتیجه برای موارد یاد شده نوعی کلاهبردای و تدلیس تلقی می‌شود حتی اگر از روی ناآگاهی باشد. تضمین نتیجه سئو از همین نوع است و مدت‌هاست که محل اختلافات و کلاهبرداری‌های فراوانی است. هشدار پلیس فتا در مورد انجام سئو تضمینی نمونه‌ای از همین نوع تعارضات حاصل شده از تعهد به نتیجه برای کاری است که در اصل تعهد به‌وسیله است و مجری کنترل کاملی بر نتیجه آن ندارد.

در هر قرارداد (کاری کتبی یا شفاهی) نوجه داشته باشید که فرایند تعهد به‌سیله و تعهد به‌نتیجه دقیق و روشن ذکر شده باشد. تضمین و تعهد خواستن برای فرایندی که در ذات خود نتیجه آن در کنترل مجری نیست هیچ کمکی به تضیمن نتیجه نمی‌کند. تفاوتی ندارد که مجری پزشک  وکیل و یا توسعه دهنده وب باشد، می‌توانید سوابق و برنامه پیشنهادی او را به‌دقت تحیلی کنید و بر روند آن نظارت کافی داشته باشید تا حداکثر نتیجه مطلب فراهم شود.

اقتباس از: وقایع حقوقی، دکتر کاتوزیان، حقوق مدنی، دکتر شهبازی.

2 دیدگاه دربارهٔ «مفهوم تعهد به‌وسیله و تعهد به‌نتیجه در دیجیتال مارکتینگ»

  1. سلام ، هر چی سایت نت استارت رو میزنم سایت شما میاد ، قبلاً یک سایت آموزشی خبری می آمد ، آدرس رو هم درست میزنم Netstart.ir

    1. سلام و عرض احترام

      من مدیر و نویسنده در سایت نت‌استارت هستم.
      به دلایلی فعالیت نت‌استارت متوقف و تمام محتوای آن به اینجا منتقل شد، طبیعتا با درج آدرس netstart.ir به اینجا هدایت می‌شوید.
      از حسن توجه شما سپاسگزارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *