الزامات قانونی و مجوزهای کسب‌وکار در اینترنت | ۴ | ستاد ساماندهی چیست؟

ستاد ساماندهی چیست

 

ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به عنوان مرجع احراز هویت مدیران تمام پایگاه‌های اینترنتی بوده و وابسته به  مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تمامی اطلاعات ثبت شده سایت‌ها در این ستاد در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق آخرین اطلاعیه در صورتی‌که مشخصات مدیر یک سایت در ساماندهی ثبت شده باشد، چنانچه وی در اسرع وقت نسبت به حذف محتوای اعلام شده از طرف ستاد، اقدام نماید، سایت او فیلتر نخواهد شد.

چرا باید کسب و کار اینترنتی خودمان را در ستاد ساماندهی ثبت کنیم؟

با توجه به این که در سامانه جدید ستاد ساماندهی به کاربران احراز هویت شده یک لوگو اعطاء می‌شود، نمایش این لوگو در وب‌سایت شما باعث اعتمادسازی بیشتر برای کاربران خواهد شد. البته تا زمان درج این مطلب ثبت مشخصات سایت در این ستاد الزامی است، اما دریافت و نمایش لوگو الزامی نیست. اگر چه هنوز وب‌سایت‌هایی وجو دارد که در این ستاد ثبت‌ نشده‌اند، طبق اطلاعیه‌های این ستاد بزودی همه آنها ملزم به ثبت مشخصات خود خواهند شد.

انواع لوگو ستاد ساماندهی

نشان ستاد ساماندهی به دو صورت موقت و دائم صادر می‌شود. نشان موقت زمانی صادر می‌شود که متقاضی تعهدنامه الکترونیک موجود در سایت ستاد را پر کرده باشد و احراز هویت صورت گرفته اما هنوز صلاحیت متقاضی برای انجام این فعالیت در دست بررسی است. نشان موقت سه‌ماه اعتبار دارد و پس تأیید صلاحیت به نشان دائم تغییر پیدا خواهد کرد. نشان دائم به متقاضیانی که صلاحیت آنها احراز شده باشد تعلق می‌گیرد و مدت زمان اعتبار آن شش ماه است.

شرایط دریافت نشان دائم ستاد ساماندهی

برای دریافت نشان دائم حتما باید هویت متقاضی این فعالیت احراز شده باشد که این‌ تأییدیه با تطابق کد ملی متقاضی از سامانه ثبت احوال، توسط ستاد ساماندهی صورت می‌گیرد. همچنین حدود فعالیت سایت مورد تقاضا نباید با اساسنامه شرکت یا حیطه فعالیت متقاضی مغایرت داشته باشد که این برسی مغایرت توسط کارشناسان ستاد انجام خواهد شد.

کدام دسته از سایت‌ها باید در ستاد ساماندهی ثبت شوند؟

تمامی سایت‌های فعال ایرانی صرف‌نظر از نوع و موضوع فعالیت اعم از تجاری، شرکتی، شخصی، فرهنگی یا دولتی ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند و از لحاظ نوع و موضوع فعالیت تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد. لازم به تذکر است که نشان ستاد ساماندهی با نماد اعتماد الکترونیک متفاوت است. برای سایت‌هایی که فعالیت تجاری ندارند نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک نیست.

در سامانه جدید باید ثبت‌نام کرد یا قدیم؟

در صفحه اول ستاد ساماندهی با دو بخش متفاوت سامانه جدید و سامانه قدیم مواجه خواهید شد. اگر قبلا در این ستاد ثبت‌نام کرده‌اید لازم است مجددا در سامانه جدید ثبت‌نام کرده و مشخصات خودتان را تکمیل کنید و اگر اولین بار است که ثبت‌نام می‌کنید نیازی به ثبت نام در سامانه قدیم نیست و فقط در سامانه جدید ثبت‌نام کنید.

 

22 دیدگاه دربارهٔ «الزامات قانونی و مجوزهای کسب‌وکار در اینترنت | ۴ | ستاد ساماندهی چیست؟»

  1. با سلام
    ابتدا ضمن عرض تشکر بابت مطالب بسیار مفید خواهشمند است در مورد نحوه سفارش موبایل اپلیکیشن به برنامه نویس را در صورت وجود فرمت یا قالب خاص و همچنین نحوه محاسبه دستمزد با توجه به ساعت را توضیح دهید.
    با تشکر

  2. ضمن عرض سلام و تشکر بابت مطلب خوبتان
    بنده نیاز به مجوز کتبی برای فعالیت سایتم دارم. از چه طریقی باید اقدام کنم؟

    1. سلام محمد حسین و تشکر از لطف شما.
      بعد از راه اندازی سایت خودتان را در ستاد ساماندهی ثبت کنید. مرجع تعیین کننده نوع مجوز ستاد ساماندهی است. از آنجا راهنمایی خواهید شد.

      1. خیلی ممنون علی جان
        کاری رو که میفرمایین انجام دادم، برای لوگو هم اقدام کردم و منتظر تایید هستم. آیا نیازی به حضور در وزارت ارشاد هست؟

  3. با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت مطالب مفید این سایت
    سوالی داشتم مبنی بر اینکه می خواستم کانالی در تلگرام راه اندازی کنم مطابق موازین اسلامی و از راه تبلیغات از آن کسب درآمد کنم آیا باید از سازمان یا ارگانی مجوزی بگیرم؟ یا نیازی نیست ؟ و آیا بدون داشتم مجوز با توجه به آینده که اعضای این کانال افزایش می یابند مشکلی از لحاظ قانونی به وجود نمی آید یا خیر؟

    1. سلام رامین
      تا حالا شنیده نشده که کانال تلگرام مجوز بخواهد و با این تعداد کانال هم ممکن نیست بشه برای همه مجوز صادر کرد یا بشه جلوی کانال بدون مجوز را گرفت. توصیه می کنم وقت و انرژی تون را روی یک بستر پایدارتر بزارید مثل وبلاگ یا شبکه اجتماعی داخلی. چون تلگرام ایرانی نیست و جالبه که بدونید اصلا غیر ایرانی ها این شبکه را زیاد نمی شناسند. هر کشوری به صلاحدید خودش ممکن یک شبکه را مسدود کنه و آنوقت تر و خشک زیادی با هم خواهند سوخت. این نظر من هست اما شما بیشتر تحقیق کنید

  4. سلام وقت بخیر
    ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بدونم میشه بدون مجوز (پروانه کسب) اقدام به گرفتن نماد الکتریکی enamad کرد؟

    1. سلام
      اگر کسب و کار شما به مجوز خاصی نیاز دارد و آن مجوز جزء الزامات ستاد ساماندهی است خیر، حتما باید مجوز مربوطه را أخذ نمایید تا بتوانید نماد اعتماد بگیرید. پس ابتدا در ستاد ساماندهی ثبت نام کنید و نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنید.

  5. سلام
    بابت این مطالب مفید تشکر می کنم
    و یک سوال
    برای ثبت یک کسب و کار اینترنتی حتما باید یک محل رو به عنوان مکان شرکت (به صورت رسمی) داشته باشیم یا خیر؟

    1. سلام
      برای گرفتن نماد اعتماد حتما باید آدرس فیزیکی داشته باشید، الزاما نیازی به محل رسمی، شرکتی یا اداری نیست. می تواند منزل مسکونی خودتان باشد اما حتما باید یک آدرس واقعی را اعلام کنید تا با ارسال بسته پستی تأیید شود.

  6. سلام خسته نباشید جهت دریافت مجوز سایت رزرواسیون محل اقامت اینترنتی از چه طریق وکجا اقدام کنم ضمن اینکه سایت اینترنتی مربوطه نماد اعتماد الکترونیک دارد .ممنونم

    1. باید توی همین ستاد ساماندهی هم ثبت کنید اما این اواخر خیلی از سایتهای مرتبط با گردشگری را ملزم به دریافت تی نماد هم کردند بعد انگار بی خیال شدند حالا احتیاط شما تی نماد را هم دنبال کن. الان کسی دقیقا نمی دونه الزامیه یا نه اما گفتند که تمام سرویس های ارائه کننده خدمات گردشگری علاوه بر اینماد و ثبت در ستاد ساماندهی باید تی نماد هم داشته باشند. توضیحات در لینک زیر:
      https://www.netstart.ir/16094

  7. سلام آقای لطفی
    ممنون از اطلاعات مفیدتون واقعا
    آیا برای اپلیکیشنی که با ارائه خدمات هزینه هم خواهد گرفت نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی داره؟
    و در کل برای ثبتش چه مراحلی رو باید طی کرد؟

  8. سلام خسته نباشید. برای یک سایت آموزشی که در اون میخوام محتوای آموزشی تهیه و تدوین کنم و به فروش برسونم آیا گرفتن مجوز ثبت سایت الزامی هست؟ و اگه الزامی هست برای هر محتوای آموزشی هم که بخوام بسازم و منتشر کنم به صورت جداگانه باید مجوز بگیرم و ثبت کنم یا الزامی نیست؟
    خیلی ممنون

  9. سلام
    چطور باید عضو سایت بشیم؟
    منظورم سایت ساماندهی هستش

    کد ملی یا شناسه ملی رو وارد میکنم میگه معتبر نیس!
    آیا قبلش باید تو یه سایت دیگه احراز هویت بشه بعد این سایت بشم؟

  10. سلام من جواز کسب املاک دارم الان دارم سایت پ اپلیکیشن حرفه ای طراحی میکنم ایا نیاز به گرفتن مجوز خاصی هست و اگر هست مراحل اون به چه صورت هست ممنون

  11. سلام ،من از یک کانال تگرامی کابینت خرید کردم که در مشخصاتش نوشته ثبت ستاد ساماندهی کشور و مبلغ سی میلیون تومان جهت ۷۰ درصد کار واریز کردم و قرار شد الباقی هنگام تحویل الان ۴ ماهه امروز و فردا میکنه ، یک هفته ای هست که اصلا جوابگو نیست ، مکان صنفی ایشان هم مشخص هست لطفا راهنمایی کنید

  12. لطفا منتشر کنید!
    کارشناسی که در سایت ساماندهی مسئول تایید دامنه های نیک هست واقعا فردی …. و …. هستش، من سه چهار دامنه میخواستم ثبت کنم نیک گفت همه اینها نیاز به مجوز داره، در سایت ساماندهی درخواست دادم اومده کارشناس نوشته، چرا این همه دامنه میخوای ثبت کنی؟ کسی که بخواد فعالیتی داشته باشه در وبلاگ هم میتونه!!!!! (حالا من نوشته بودم که نیاز به چهار دامنه ندارم، از بین این چهار دامنه یکی رو هم تایید کنید کفایت میکنه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *