لطفا دچار سؤ تیتر نشوید

علی اصغر لطفـی داستان محتوا لطفا دچار سؤ تیتر نشوید
تیتر نویسی

داستان محتوا

لطفا دچار سؤ تیتر نشوید

ارسال شده توسط علی لطفی

 چرا محتوا باید تیترهای واقعی و ساده داشته باشد؟

ما همه ژورنالیست هستیم چون تلگرام و اینستاگرام و گرام‌های آینده را داریم و خواهیم داشت، پس می‌توانیم مثل نشریات زرد، تکه‌ای بی‌ربط یا کم‌ربط از محتوا را تیتر یک مطلب بگذاریم تا به مذاق گوگل خوش بیاید و هم‌سلیقه کاربرانی شود که هر روز، مطالعه کردن را از صفحه به پاراگراف و از پاراگراف به تیتر تقلیل می‌دهند.این سبک از خواندن‌های فست‌فودی، نه تنها تیشه‌ به ریشه درخت بی‌رمق فرهنگ «مطالعه با فهم» می‌زند، در این رقابتِ کلیک‌خور، ما را گرفتار سؤتفاهم در تیتر نویسی می‌کند و به همان اندازه آزاردهنده است که سؤهاضمه از یک غذای چرب سریع، چرا که اولی برای فهم مضر است و دومی برای هضم.

تیترنویسی در محتوا به همان اندازه اهمیت دارد که بسته‌بندی برای یک محصول، اما اهمیت نباید چنان پررنگ شود که مثل تصاویر روی بسته‌های کیک و بستنی با شکل واقعی آن فاصله‌ای طنزآمیز داشته باشد. تیترها صرف نظر از جذابیت و خلاقیت باید ادامه مفهومی باشد که قصد انتقال آن را داریم. عرق ریختن بیش از حد برای تیترنویسی انتظار متفاوتی در ذهن کاربر ایجاد می‌کند که ممکن است ادامه دادن آن در بدنه متن ممکن نباشد. متأسفانه این سؤتیترنویسی در نشریات به یک سبک نگارش رسانه‌ای تبدیل شده است، گویا هرکس بتواند تیترهای خاص‌تر و پیچیده‌تر تحریر کند حرفه‌ای‌تر است.

کاربران وب مشتریان سرخم کرده جلو کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها نیستند که حداقل برای یک نسخه هم که شده هزینه‌ پرداخت کنند. به‌نظرم «تیترهای محتوا» هر چه ساده و مرتبط‌تر با مفهوم اصلی باشد، مخاطب واقعی‌تری جذب می‌کنند. پیچیده و خاص کردن تیترها – از نظر من – نوعی بی‌اعتمادی به مغز محتواست.  شاید دلیل استفاده از تیترها و عناوین بی‌ربط در نشریات و فیلم‌های زرد اطمینان از این واقعیت است که مخاطب حتما همین الان نسخه پیش‌رو را بخرد، چون به احتمال زیاد برای خرید او تکراری وجود نخواهد داشت و نسخه جدید به مشتری جدیدتری نیاز دارد.

نوشته شده توسط علی لطفی

https://alilotfi.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات تخصصی کسب و کار را در مجله آنلاین نت‌استارت بخوانید

نت‌استارت